vrijdag 16 november 2007

Resultaten 2004


Met die twee foto's won ik de 3de en de 8ste prijs in de fotowedstrijd 'Leiden zoals het is' in Nederland en werden beiden gepubliceerd in de kalender 2005. Rond de foto met het oude vrouwtje hangt een verhaaltje vast. Die bewuste dag fietste ik langs één van de talrijke grachten van Leiden toen opeens mijn aandacht werd gevestigd op een reiger aan de overkant van het water die roerloos stond te staren naar de voorgevel van een huis. Ik vond het een vrij bizar gezicht en ik besloot even te wachten. En effectief, wat ik al dacht... 10 minuten later ging de deur open en een oud vrouwtje gaf wat eten aan de reiger en aan tal van andere vogels die intussen ook al geduldig stonden te wachten.
Een echt Hollands tafereel die je niet rap zult zien in Vlaanderen omdat de reigers hier toch heel wat schuwer zijn dan in Nederland. Al zie je de laatste jaren ook in Vlaanderen die vogels meer en meer in de binnensteden.
In 2004 organiseerde de krant 'De Telegraaf' in Nederland een vakantiefotowedstrijd waarbij je tevens met een begeleidend schrijven uw inzending moest verantwoorden.
Dit was mijn tekst:
Op een avond in juli besloten we om nog een klein wandelingetje te maken in het naburige dorpje Avigliana nabij Turijn. Op zeker ogenblik kwamen twee leuke honden vanachter een metalen poort met doorkijkopening ons vrolijk begroeten. ‘Altijd leuk voor een grappige foto’ dacht ik toen er opeens een derde hond te voorschijn kwam. Na een hele reeks foto’s van het guitige drietal fantaseerde ik er in mijn gedachten een vierde bij en ja hoor,de bleke rakker rechts kon er zich nog net bijvoegen en ik kon weer beginnen aan een volgende reeks kiekjes. Geen spectaculair landschap, geen pittoreske gevel in oogstrelend avondlicht, geen onverwachte wildlifeontmoeting en toch is deze foto één van onze leukste herinneringen van de afgelopen vakantie.
Blijkbaar kon deze tekst de jury overtuigen en won ik een digitale camera.

Geen opmerkingen: